Dichtbij, digitaal en persoonlijk: zo wil Heerenveen haar inwoners helpen

27 sep , 8:39 Gemeente
Dienstverlening-768x524
Heerenveen.nl

Het college van burgemeester en wethouders heeft de nieuwe visie op dienstverlening van gemeente Heerenveen vastgesteld.

Met dit kompas voor de periode 2026–2029 wil de gemeente haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties beter en consistenter van dienst zijn: dichtbij, digitaal en persoonlijk.

Waarom een nieuwe visie?

De samenleving verandert in hoog tempo. Vraagstukken worden complexer, inwoners zijn meer betrokken bij hun wijk, buurt en dorp. Tegelijkertijd verwachten mensen een betrouwbare gemeente die begrijpelijk communiceert en toegankelijk is. Ook de gemeentelijke organisatie zelf verandert en werkt steeds meer procesgericht, wendbaar en lerend. Om aan te sluiten bij al deze ontwikkelingen is een nieuwe visie nodig.

Goede service, met oog voor mensen

Wethouder Rolie Tromp: “Met deze visie laten we zien dat de menselijke maat voorop staat. Mensen verwachten dat de gemeente betrouwbaar en duidelijk is, maar vooral dat we hen echt zien en horen. Uit onderzoek onder inwoners en ondernemers blijkt dat onze collega’s al heel dienstverlenend en betrokken werken, en dat geeft vertrouwen. Tegelijkertijd blijven we druk bezig om onze diensten en bereikbaarheid nog beter te organiseren: dichtbij als het kan, digitaal als het handig is en persoonlijk waar dat nodig is. Er gaat veel goed, met deze visie zetten we de lijn uit om het iedere dag nog beter te doen.”

Dienstverlening in de volle breedte

Dienstverlening is een van de kerntaken van de gemeente en gaat om alle manieren van contact: van een paspoort aanvragen tot een gesprek over een zorgvraag, van beleidsontwikkeling tot het onderhoud van straten, wijken en dorpen. De nieuwe visie maakt duidelijk hoe de gemeente deze brede dienstverlening wil organiseren en verbeteren.

Altijd weten waar je terechtkunt

De nieuwe visie is gebaseerd op vijf kernwaarden: toegankelijk, betrouwbaar, eenduidig, eenvoudig en menselijk. In de praktijk betekent dat, dat inwoners en ondernemers de gemeente gemakkelijk kunnen bereiken – online, telefonisch, aan de balie – duidelijke antwoorden krijgen en erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens zorgvuldig worden behandeld. De gemeente denkt mee in oplossingen en is eerlijk wanneer iets niet kan. Zo weten inwoners altijd waar ze terechtkunnen en dat er iemand voor hen klaarstaat.

Bij de totstandkoming van de visie zijn inwoners en ondernemers in onderzoeken gevraagd wat zij belangrijk vinden. Hieruit blijkt dat zij over het algemeen tevreden zijn over hun contact met de gemeente. Vooral medewerkers krijgen veel waardering: zij zijn vriendelijk, behulpzaam en duidelijk. Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten: duidelijker uitleg over wat inwoners kunnen verwachten en hoe procedures verlopen

Vervolgstappen

Het college van burgemeester en wethouders legt de visie op dienstverlening voor aan de gemeenteraad. De raad besluit hierover op 16 oktober. Daarna wordt een plan opgesteld waarin staat hoe de visie stap voor stap in praktijk wordt gebracht.

Het collegebesluit en de bijlagen staan onder punt 7.7 in de openbaarmaking collegevergadering van 16 september. 

Bron: Heerenveen.nl